Technika

Zde se dozvíte nejen o tom, s pomocí čeho vznikají mé obrazy, ale také se na tomto místě budu snažit rozkrýt pravou podstatu toho, jak věci skutečně fungují a co jsou jen záměrně či z neznalosti vytvořené marketingové bludy a nesmysly.

Vycházím z vlastních zkušeností a v sérii následujících článků postupně, dle mých časových možností objasním mnoho zásadních problémů týkajících se kvality a funkčnosti profesionální fotografické techniky.

Doufám, že jednotlivé příběhy vás srozumitelnou a logickou formou dovedou k tak trochu jinému pohledu na svět :-)

Zde se dostanete na publikační část webu - Technika

 

Tyto informace byly publikovány roku 2005 - již nejsou zcela aktuální Usmívající se

Všechny mé fotografie byly pořízeny klasickými středoformátovými kamerami na svitkový film 120 nebo 220. Již od roku 1990 používám osvědčenou řadu Hasselblad V-System s objektivy Zeiss, vybavenými mechanickými centrálními závěrkami. S výjimkou několika starších modelů CF je to prakticky kompletní sestava objektivů poslední verze CFE nebo CFi včetně obou superachromatů CFE 5.6/250 a CFE 5.6/350, tvořících absolutní špičku mezi objektivy. K mnoha mým kamerám (vlastní těla fotoaparátů) patří i nepostradatelné Flexbody, bez něhož bych v mnoha případech nebyl schopen dosáhnout požadované hloubky ostrosti záběru. Posledním „zlatým hřebem“ mé výbavy se ale staly vlastnoručně vyrobené podtlakové kazety na film 220, které až neuvěřitelně zvedly kvalitu snímků, otevřely možnost bezproblémového využívání optiky „na plnou díru“ a bez nichž by se například nikdy plně neuplatnila brilance superachromatů. „Fotografické workflow“ dále pokračuje upraveným skenerem Nikon LS 9000 a supervýkonným počítačem, zvaným „Temelín“ – podle množství vyzařovaného tepla do prostoru a čtyřech chladících věží vodního chlazení. Bezpečné úložiště dat tvoří několik diskových polí RAID o celkové kapacitě přes 10TB, neboť každý sken zabere okolo 500MB. Vizuální rozhraní mají na starosti tři špičkové grafické LCD monitory EIZO CG 211 s vnitřní hardwarovou kalibrací a výsledné obrazy nakonec tisknu pigmenty Ultrachrome K3 na „osmibarevném“ plotru šíře 110 cm - Epson Stylus Pro 9800 , řízeném RIPem Efi Colorproof XF.

Digitální fotoaparáty zatím nepoužívám a asi ještě dost dlouho používat nebudu, neboť ještě nedosahují kvality a rozměrů, které požaduji – týká se to i profesionálních digitálních stěn v ceně okolo milionu. Vývoj techniky na tomto poli je však bohužel z marketingových důvodů celosvětově uměle brzděn.