Kategorie: Aktuality, Blog- foto

Kterak jedna výtvarnice kopíruje nejen moje fotografické obrazy a vydává je za dílo svého umu a fantazie

Cokoliv se nějak pohybuje – voda v řece, vzduch, auto – má jistým způsobem předurčeno, kudy jeho cesta povede, a tak se dá se říci předem, co nastane. Stejně tak člověk má schopnosti a prostor pro jeho realizaci a konání dané skrze dědictví od předků (DNA) nebo díky jeho minulým skutkům, nebo vytvořený jeho činy s definovaným záměrem. Rovněž společnost a blízké okolí umožňuje rozšiřuje nebo omezuje možnosti člověka a tím predestinuje jeho cestu.

Tím je lidská schopnost mít osud ve svých rukách více nebo méně omezena. Většinu zásadních životních událostí tak člověk těžko mine, pokud se se svým osudem nepracuje vědomě na tom, aby jeho cesta vedla k tomu co „chce“. Pak je buď schopen pracovat na vymazání nebo zmírnění dopadů negativně prožívaných událostí, nebo se uklidní jeho obavy a snáze a výrazněji rozvine své životní úspěchy.

Po tomto telefonátu jich bylo ještě několik na shodné téma. Protože na televizi nečumím, tak jsem si později stáhl tento díl z webu a postupně prošel. Na několika záběrech se objevil tento obraz:

 

Screen z pořadu tv Prima "Ano šéfe"

 

Pořad se natáčel na zámku Kněžice v Petrovicích u Sušice, který patří dánským majitelům. Záběry na obraz ale nebyly příliš detailní ani ostré (zvláště z toho streamu), tudíž se z nich nedalo přesně určit, zda je to fotografie či malovaný obraz. Jelikož jsem tuto fotografii v tomto formátu zatím nikomu neprodal ani nedaroval, tak zde byly jen tři možnosti, jak se tam mohla dostat:

1. Někdo pustil dál data která jsem poskytl médiím za účelem propagace výstavy. Došlo k úniku dat určených k tisku kalendáře nebo to někdo nazvětšoval z obrázku na mém webu.

2. Kdosi mi šmíroval za zadkem v okamžiku když jsem to fotil (... i kdyby se tak stalo, tak by shodné či podobné dílo stejně nestvořil).

3. Někdo to viděl na výstavě na Staroměstské radnici a ofotil vystavený obraz nebo použil materiál z webu coby podklad pro výrobu malovaného plagiátu.

 

Originál fotografický obraz

 

Body 1 a 2 jsem vyloučil a tudíž nejpravděpodobnější variantou byla přemalovaná kopie.

 

Plagiát na výstavě v Praze

 

Asi po 14ti dnech jsem využil fotografického výletu na Šumavu a zastavil se na večeři v onom zámečku. Obraz tam již nebyl, ale podařilo se mi zjistit autora onoho "díla" a také informaci, že asi bude vystaven kdesi v Praze. Když jsem personálu ukázal a věnoval kalendář s "originálem obrazu" tak na to hleděli dost překvapeně. Oním malířem byla Simonetta Šmídová z Hrádku u Sušice. Nelenil jsem a zašel jsem na její výstavu. Obraz je nejvýraznějším artefaktem celé její kolekce.

 

Pohled na výstavu Simonetty v Praze

 

Detail skupiny obrazů

 

Plagiát jsem podrobně zdokumentoval se zvláštním zřetelem k detailům.

 

Detail horní větve - fotografie

 

Detail horní větve malba - plagiát

 

Není to sice "absolutní kopie", které za pár drobných po celém světě nabízejí "přemalovávací" firmy i jednotlivci. Některé tahy štětcem byly trochu zjednodušeny a jemné detaily (zvláště v pozadí) byly vynechány, jiné (viz detail horní větve) naopak dosti přesně reprodukovány.

 

Detail listí - plagiát

 

Výtvarnice (jak sama sebe nazývá) je velice "čilá" co se týká prodeje jejích děl a též tento plagiát byl již prodán. Prý ho koupila jedna lékařka ze Sušice (a pokud zjistí původ, tak z toho asi velkou radost mít nebude).

 

Označení prodaného obrazu

 

Co říci závěrem?

......Simonetta slovy svých kritiků o vlastních obrazech prohlašuje (převzato z webu www.simonetta.cz):

"...... přestává být její tvorba pouhou zálibou a stává se pro ni jakýmsi způsobem sdílení, kterým vyjadřuje nejen svůj vnitřní boj se strachem a úzkostí, ale ještě více své poselství o klopotném hledání a nalézání světla, jež v oné nejasné temnotě vábí, dává naději a povzbuzuje... Kdo si byť jen letmo prohlédne její obrazy, nemůže si nevšimnout kontrastů tmy a světla či motivů cest, jež pozorného diváka zvou nejen k pozemskému putování za světlem, ale často jej vedou až někam za obzor, k tušenému cíli cesty, neboť snad právě někde tam je ukryt zdroj, ze kterého Simonetta čerpá sílu pro všední i mimořádné těžkosti, zdroj, který se podle jejích obrazů nabízí všem pokorným hledačům smysluplné cesty....."

Faktem je že jsem tento motiv z Rýchorského pralesa hledal mnoho let, stál mě mnoho nocí a tisíce naježděných i nachozených kilometrů. Zpracování a finální vyladění fotografického obrazu též zabralo desítky hodin na počítači. Nápad, layout, kompozice, vyjádření "světla jdoucího z tunelu" a celé vybalancování díla, které činí obraz atraktivním a působivým je moje práce, kterou Simonetta pouze překreslila a získala tak jeden ze "svých" nejlepších a nejpůsobivějších obrazů. Ještě by se dalo pochopit, pokud by mne předem kontaktovala s tím, že se jí fotografie líbí a ráda by ji použila jako podklad ke svému obrazu za podmínky uvedení autora předlohy včetně detailů týkajících se podílu na autorství. Nic z toho se však nestalo.

Vzhledem k tomu že jde o ne příliš známou a ceněnou malířku (tento obraz prodala za 7800 Kč), tak z toho nebudu vyvozovat žádné právní důsledky. Morální problém zde ale zůstává.

 

Aktualizace 13. 1. 2010

 

Tak jsem si prošel nové obrazy na webu Simonetty, a najednou mi cosi říká, že jsem tento obraz již někde viděl ...

 

Simonetta - Zimní zastavení

Simonetta: "Zimní zastavení" - akryl na plátně 50x70, 2009

 

 

Robert Vano - Winter garden

Robert Vano: "Winter garden", THE PLATINUM COLLECTION - Prague 2005

 

Co dodat k tomuto novému zjištění? .... Asi jen to že ti, kteří psali v komentářích názory jako tento:

"Je jasné, že je pro ni výhodnější projíždět webové galerie fotografů a dle toho v rychlosti malovat obrazy" a podobné asi nejsou daleko od pravdy a nebude zcela od věci vyhlásit soutěž: "NAJDĚTE ORIGINÁLNÍ FOTOGRAFII K SIMONETTINĚ OBRAZU" :-) .... Pouze ale nemohu garantovat že ostatní celebrity z oboru fotografie (kterou Robert Vano - http://www.robertvano.com/ - bezpochyby je) budou dostatečně tolerantní.

 

Aktualizace 20. 3. 2010

Chápu že Simonettě a jejím příznivcům tento kritický článek poněkud "nesedí" a byli by velice rádi, kdyby navěky z Internetu zmizel.
Jelikož jsem jim z důvodu irelevantních a impertinentních blábolů, kterými na mne začali útočit, tuto diskuzi zablokoval, tak se uchýlili k ubohé a podlé nemravnosti neskutečného kalibru:
Opisují E-mailové adresy z mého webu, této diskuze a knihy návštěv a poté obesílají mé partnery a návštěvníky mého webu pomlouvačnými a lživými e-maily ve snaze mne zdiskreditovat.

Zde je jeden z důkazů:

"..... P.S. Jedna kuriozita na závěr: V únoru jsem zadal do vyhledávače na Seznamu nějaké slovo a mezi jinými jsem objevil zrovna Tvoji diskusi o bájné Simonettě. To jsem tedy vystartoval a musel, sice k ránu a nadopován desítkou pivem, reagovat. Příspěvek je ze 7. 2. 2010 pod heslem Lofi. Vše, co tam píšu je myšleno vážně.
Před týdnem jsem dostal mail od nějakého jejího příznivce, kde vysvětloval nějaké další tahanice s Tebou a další pozadí okolo toho, ale hned jsem to smazal, neb nemám zájem zabývat se nesmysly.
Zdraví Lubomír Imlauf ..... "

Komentáře rss


Strana:  1 2 3 4   další »
, odpovědět
Dobrý den,
Naprosto s Vámi souhlasím a jsem rád že jste info o malířce nesmazal.
Paní malířka Simonetta jednoduše vydělává na cizí práci. A teďka. Proč by to mělo být tajné?
Nestydí se kopírovat Vás ani další fotografy, tak proč by měla zmizet z Vašeho \blacklistu\"...

Samozřejmě je to na žalobu, ale budiž, třeba už se malířka napravila a začne používat svoji vlastní \"mízu.
Bohužel takových je nejen u nás spousta!"
, odpovědět

Plagiatorka to je, motiv normalne ukradla a to je v umeleckem svete jeden z nejvaznejsich precinu. Proc by se proboha mel autor vyptavat zlodejky, co ji k tomu vedlo apod.?? Paneboze, srovnejte si myslenky, ty, ktere tady prezentujete, opravdu moc nejakou kvalitu nemaji.
, odpovědět
Dobrý den,jsem také učitel výtvarné výchovy a k tomu matematiky. Absolvoval jsem dipl. prací z malby u pana prof. Leitgeba. Možná právě proto mi běhá mráz po zádech při čtení Vašich řádků. Vážený pane, krádež myšlenky je také krádež. Vámi tolik omlouvaná Simonetta tu malůvku prodala. To znamená, že se obohatila na podkladě krádeže cizí myšlenky - nápadu a spousty práce. Logika je jasná. Znám prostředí Sušice, Šumava je v těchto místech nedostížně krásná. Hyzdí ji pouze přežívající názory totalitních břídilů, udavačů a rádoby strážců hranic a jejich potomků mnohdy stejně smýšlejících. Střezte se ,prosím, dalších podobných úvah v zájmu čistoty profese učitele.
Váš názor je v důsledku obhajobou např. padělků v tržnicích, kopií z Číny... Druhý problém je, že jeko kantor nepoznáte, že malůvky paní Simonetty jsou pouhé kýče. Malba může mít lehkost kroku baletky, nebo těžkost kroku vojáka. Nesmí ale pokulhávat. Tyto malůvky kulhají na obě nohy. A omluva? ...sice jsem vás okradla, ale omlouvám se. Zapomeňte, příště okradu jiné.
To nejstrašnější ale je, že z vynikající fotografie vytvořila břídilský kýč!
, odpovědět
Usually, to start your concluding papagrarh, you need to summarize all main points in your essay in a few sentences and essentially restate your thesis in a completely different way. Then in the very last sentence, you would use transitions. I do not know you told you not to use to conclude or in conclusion . In our school, we encouraged to use those transitions to increase the level of sentence and papagrarh flows. I would suggest you start your conclusion with different transitions such as therefore, thus, henceforth. I cannot really say definitely how to start a good conclusion because it varies from case to case. I hope this helps. http://ddvmrqkw.com qffliketlk [link=http://objjmuxa.com]objjmuxa[/link]
, odpovědět
Také trochu fotím a souhlasím např. s Radkem, že je nutné si autorská práva hlídat.
, odpovědět
Je mi moc lito, ze se nekdo zachoval takovym zpusobem. Ona \umelkyne\", jejiz obrazy beztak nemaji objektivne (i subjektivne - alespon v mem pripade) valnou hodnotu (chybi ji \"videni\", proto asi ten sklon k falzifikaci nametu), nema zadne pravo vydavat ta dila za puvodni! Nechapu, proc jste tak benevolentni? Normalne ji zazalujte, nebo nam tu to zacne delat kazdy druhy neumetel v oblasti vytvarneho umeni - a ze jich tu je! Posledni dobou je kazdy \"velky pan/pani fotograf(ka)\" nebo \"velky pan/pani umelec/umelkyne\". Ti lide naprosto nechapou, ze umeni je tvurci proces, tedy drina, drina, drina, odrikani, drina, neuspechy, drina, odrikani, drina - a to jeste pouze za predpokladu, ze ma clovek talent a patricne vlohy. Tak.

Mimochodem, ta fotografie je pro me vase vubec nejlepsi, je to opravdove mistrovske dilo barevne fotografie. Nevidane!"
, odpovědět
Dobrý den, autorský zákon je dostupný na netu a jeho prostudování, abych věděl co se smí a co ne, mi zabralo jedno odpoledne. Nevím proč by to neměl zvládnout někdo jiný, když to zvládne i taková lama jako jsem já ;-)
, odpovědět
Mluvíte mi z duše.
Jsem fotograf-amatér a svoje fotky neprodávám, ale i tak bych se cítila poškozená, kdyby je někdo vydával za své. A styděla bych se sama před sebou, kdybych udělala fotografii podle nějaké jiné a nepřiznala to, protože to cítím jako vykradení myšlenky a nápadu, což je nakonec to nejpodstatnější snad v každém oboru umění (a vlastně i mimo umění). A naprosto nechápu, že tato úvaha dokáže v něčí hlavě neproběhnout - a (ne)znalost autorského zákona a vzdělání v oboru v tom nehrají vůbec žádnou roli.

Ještě k těm cenám - máte pravdu, jsou to \\\strašné peníze\\\" - ale vůbec nejsou neopodstatněné. "
, odpovědět
Nemohu si odpustit také malý příspěvek do této kauzy.
Z pohledu plagiátorství a osobního vyrovnání autorů mezi sebou zde na této diskuzi to podstatné již proběhlo. Nicméně nesouhlasím s jakýmkoliv mazáním této diskuze z tohoto webu.

Z pozadí této události totiž vyvstává podstatný jev dnešní moderní doby a to je veřejné znehodnocování \autorské fotografie\" záměrně neříkám umělecké. V dnešní době plné dostupných digitálních fotoaparátů si kdekdo říká fotograf,ale skutečných fotografů je málo. Tuny fotek se dnes dají zdarma stáhnout z internetu (konec konců výše v příspěvku je to zmíněno) a mnohdy ani reklamní a jiné agentury si s tím zas až tak hlavu nelámou. Ano samozřejmě, že to je o ceně, tak jako vše je dnes hlavně o ceně a každý z nás chce za svou odvedenou práci ocenit. Mnoho lidí si opravdu myslí že ony ty fotky vznikly tak jak jsou zvyklí z výletu či dovolené - byl jsem tam, tak jsem to cvakl. Není fér zastírat, že některé tak skutečně vzniknou.Pořád platí rčení o tom být ve správný čas na správném místě.
Za mnoha fotografiemi ale stojí mnoho dní i měsíce práce. Jedná věc je zajímavé místo, ale tím to nekončí, je potřeba jej správně uchopit vycítit ducha místa a počkat až se krajina ukáže ve správný okamžik ve své sváteční podobě. Sám na konkrétní místa chodím celé měsíce i roky než najednou je to správné světlo,stíny i to co jsem třeba přehlížel. A i potom se fotograf zavře do komory nebo ponoří do náruče grafických programů a dolaďuje vše k dokonalosti. A to jsou mnohdy zase měsíce práce.
Jak se někdo potom může divit, že metrové foto stoji kolem 40-50 000,- ? Proč lidi za daleko menší , ručně malovaný obraz oněch 40 000,- zaplatí bez reptání a komentování ceny? Za namalováním obrazu snad stojí více práce? A nakonec je tady ona přidaná hodnota, oko a duše fotografa,to je to co nakonec z pouhého dokumentárního snímku udělá autorský originál.
A proto pokud použiji něčí předlohu měl bych se k ní hlásit jako ke vzoru a že posloužila jako námět.Někteří autoři si zaslouží aby jsme se k nim i hrdě hlásili.

Na závěr chci dodat, že sám maluji i fotografuji, ale na web a výstavy používám pouze díla, které jsou ryze mou tvorbou a to již od k dob kdy jsem autorský zákon neznal.
Na závěr bych chtěl pouze dodat, ať si vážíme práce druhých a bude nám všem lépe

"
, odpovědět
V tomto clanku som si nikde nevsimla, ze by bol namiereny proti samotnej osobe Simonetty (ta moze byt kludne najslusnejsou osobou na svete), bol miereny len proti jej cinu kopirovania cudzich fotografii a v tomto plne suhlasim s autorom. Pri pouzivani cudzej fotografie na svojom webe a pod. je urcite vhodne uviest autora, pokial o nom viem, pripadne tam napisat nieco v zmysle, ze kto pozna autora, nech da vediet, aby mohol byt uvedeny ako zdroj (sama viem, ze nie vzdy clovek autora dohlada, prave vdaka ludom, ktori len zverejnia obrazok bez zdroja). Osobne tiez trochu fotim a dost by ma znepokojilo, keby moju fotografiu niekto okopiroval. Takisto pisem nejake basne a nepotesilo by ma, keby som svoju basen videla na inom webe s inym uvedenym autorom. Viem o tom, ze dvaja ludia chceli pouzit moje basne a uplne normalne si vypytali moje dovolenie a uplne normalne som im ho dala. Myslim si, ze ani autor by nemal ziaden problem dat povolenie pre inspiraciu fotografiou, stacilo by sa slusne opytat.

Strana:  1 2 3 4   další »